Loomad ja imeteod

Tõlkinud Eugen Roomet

Pühendatud härradele "Cechi"* toimetajatele

Kui otsustada pühade kirikuisade raamatute järgi, juhtus vanasti palju imetegusid, mis on märkimisväärsed selle poolest, et neis etendavad tähtsat osa loomad. Tahaksin siinkohal headele usklikele pakkuda mõned näited sellest, millised need imeteod on ja kui tihedalt terve hulga pühakute elud loomade eludega seotud on. Kõik need on tõepoolest imestusväärsed teod, mis usklikke sügava hämmastuse ja õndsusega täidavad. Sest need imed purustavad kõik kehtivad loodusseadused ja on ümberlükkamatuks tõendiks selle kohta, milleks jumalik fantaasia suuteline on. Kes allpool kirjeldatut ei usu, langeb vältimatult needuse alla.

MARTIANUS JA ROOMAJAD

Kui püha Martianus oli kord oma õpilase püha Eusebiusega, lähenes neile tohutu hulk koledaid roomajaid. Eusebius tahtis ära joosta, kuid Martianus rahustas teda sõnadega: «Looda jumalale!» Kui ta oli need sõnad lausunud, pudenesid roomajad põrmuks ja tuul kandis selle kõigi ilmakaarte poole laiali. See juhtus III sajandil pärast Kristuse sündi.

ROMEDIUS JA KARU

Raamatus "Bavaria sancta"** on kirjutatud järgmine lugu. Püha eremiit Romedius kavatsenud minna Triestesse külastama oma sõpra jumalameest Vigiliust, nagu ta seda varemgi teinud oli. Püha eremiit istus eesli selga ning sõitis üle mägede ja läbi metsade. Kord, kui ta eesli seljast maha tuli ja looma sööma laskis, jooksis tihnikust karu välja ning murdis eesli maha. Aga püha Romedius astus kartmatult kiskja juurde, käskis tal maast eesli valjad võtta ja endale pähe panna. Karu tegi seda hirmust võbisedes, püha Romedius ronis karu selga ja sõitis niiviisi Triestesse, kuhu saabus 7. juunil 520. aastal pärast Kristuse sündi.

PÜHA THEODORA JA NIILUSE KROKODILL

Püha neitsi Theodora Aleksandria linnas Egiptuses pidi saama rikka pagana naiseks. Mida teha? Theodora põgenes kodunt ja varjas end mehe riietuses kloostris. Munkade hulgas elades tuli tal paljude kiusatustega võidelda, kuid alati sai ta kiusatustest jagu. Kloostri läheduses oli tiik, kust mungad vett võtmas käisid. Sinna tiiki sigines kohutav Niiluse krokodill, kes vaeseid munki vee alla kiskus. Püha Theodora võttis nõuks krokodillist jumala sõna abil lahti saada ja ühel ilusal päeval munkade hädaldamisest hoolimata läks üksinda tiigi äärde. Inimest nähes ronis krokodill kaldale ja valmistus tulijat neelama. Kuid püha Theodora lõi risti ette, astus julgesti krokodilli ette ning ütles: «Mine vette tagasi ja ära tee enam kurja.» Krokodill kohkus sellest nii hirmsasti, et kargas tiiki ja uppus peatselt selle voogudes.

PÜHA URSULA PEA JA TUVI

Kaua aega ei suudetud leida püha Ursula pead, kuni ükskord jumala armust järgmine lugu juhtus. Kölni piiskop Kumbert, kes tegeles naismärtri pea otsimisega, istus ühel päeval kurvana oma ruumis. Korraga lendas avatud aknast sisse tuvi, kandes nokas pärgamenti. Tuvi pillas pärgamendi hämmastunud piiskopi põlvedele, kes sealt luges: «Mia caput in ecclesia Bambercis, dextra pars. Sancta Ursula» («Minu pea on Bambergi kirikus parempoolses löövis. Püha Ursula»).

Ursula kirja peale mindi Bambergi ja leiti tõepoolest kirikust märtri pea, mida tänapäevani säilitatakse Kölni peakirikus. Ka seda pärgamenti nägin ma seal, see on tõepoolest kirjutatud naise käekirjaga. Seal on neil ka selle tuvi kaavik VII sajandist pärast Kristuse sündi. Kuid ikkagi kõige suurem ime on see, et sedel on kirjutatud alisariintindiga, mis tollal oli alles leiutamata.

PIISKOP CORBIANUS JA KULL

Kui püha Corbianus saatjaskonnaga Itaalias reisis, ei suutnud teejuht neile kehakinnituseks tükikestki liha hankida. Ja kui kõik nurisesid, ütles Corbianus: «Küll näete, jumal saadab meile toitu taevast.» Vaevalt oli ta need sõnad lausunud, kui kõik nägid puude kohal kulli hõljumas, küüsis tall, kelleta keset leeri maha pillas. Püha Corbianuse teatel olnud tal jalgade küljes kotike soola ja vürtsidega, mida maitsva prae valmistamiseks vaja läheb.

ERAK HUTLACH JA PÄÄSUKESED

Eraku Hutlachi seltsilisteks kõrbes olid pääsukesed, kes üksiklase halli pea kohal lendlesid. See püha mees tarvitas toiduks ainult juuri. Ühel aastal juhtus sealkandis kohutav põud olema ja paljude päevade jooksul ei õnnestunud Hutlachil ainustki söödavat juurt leida, nii et tal oli näljasurm varuks. Kõrbes ümber luusides kuulis ta häält, mis tuli ülalt: «Mine koju, mine koju!» Ja ta läks koju ning leidis oma hütis laualt suure liua tosina varrastatud ja praetud pääsukesega, kes jumala käsul olid end ise vardasse ajanud ja ära praadinud.

PÜHA SOLA JA SIPELGAD

Magnus Jocham jutustab raamatus "Sancta Bavaria" järgmise ilusa näite püha Sola imettegevast jõust. Püha Sola läinud kord metsa, kus talle kaks hunti kallale tunginud. Pühakul ei olnud kaasas mingisugust relva, tal oli vaid kindel usk jumalasse. Ja ta käskinud jumala nimel sipelgail end kaitsta, mida sipelgad ka hea meelega teinud, tungides niisuguse hooga huntide kallale, et need plehku pistnud.

KONRAD JA ÄMBLIK

Vana X sajandi kroonika jutustab imeliku juhtumi püha Konradi elust, kes oli piiskopiks Konstantsa linnas šveitsis. Kui tähendatud piiskop tahtis tühjendada marjaviina karika, mille sisu oli püha sakramendi läbi Kristuse vereks muudetud, kukkus korraga võlvi alt ämblik otse karikasse. Piiskop jõi ennastsalgavalt viina koos ämblikuga ära.

Edasi jutustatakse kroonikas: «Ja järgmisel päeval tuli ämblik piiskopi kehast elavana, tervena ja reipana välja Baieri kuurvürsti ja paljude kirikuvürstide juuresolekul, kes niisugust imet nähes valjusti juubeldasid.» Seda ämblikku hoiti ja söödeti kuni surmani.

Selle sündmuse on jäädvustanud oskamatu, kuid seda enam siiras nikerdaja. Nikerdus asub Baseli katedraalis. Piiskopi keha tagumise osa kohal särab ime sündimise silmapilgul püha aupaistus ...

"CECHI" LUGEJAD JA EESEL

Keegi jumalakartlik katoliiklane, köster, kohtas kord Püha Mäe juures ateisti, kes teda pilkama hakkas. Jumalakartlik köster tõstis silmad mäe peale ja samal hetkel muundus ateist eesliks. Köster tänas jumalat selle ime eest, kuid samal ajal hakkas tal kahju, et inimesest korraga loom sai, ta palus uuesti jumalat ja eesel muundus taas inimeseks, kes mõne kuu pärast "Cechi" toimetuses koha sai.

______________

*"Cech" - tšehhi katoliikliku erakonna peahäälekandja, mis hakkas ilmuma 1896. aastal. "Cech" oli tuntud teaduslikule sotsialismile kallaletungimiste ja töölisliikumise jälitamise poolest.

**"Bavaria sancta" - "Püha Baier", ilmus 1861-62.