Ulmekilb 2009

Küsimused

1. Vanakreeka koidujumalannal Eosel oli nõrkus surelike meeste vastu, kellest mitmega sai ta lapsigi. Ühele surelikule mehele palus ta Zeusi käest surematust ja Zeus tuligi Eosele vastu. Hiljem selgus, et Eos oli unustanud oma armukesele paluda igavest noorust, mistõttu too vananes järjest rohkem, kuid ei surnud, vaid kuivas üha enam kokku, kaotas mõistuse ja moondus üheks loomaks. Mis oli selle mehe nimi ja kelleks ta moondus?

2. Selle 1977 ilmunud raamatu esialgne pealkiri oli “Läige”. Pärast sai autor teada, et läige on halvustav nimetus neegrite kohta, sest nad töötavad sageli saapapuhastajatena. Romaani tähtis tegelane on neeger, sellepärast muutis autor pealkirja ära. Nimetage autor ja pealkiri!

3. Selle neuroloogilise hälbe ametlik nimetus on tulnuka käe sündroom. Seda põhjustab ajukahjustus ja see vaevab tuhandeid inimesi. Selle tulemusena hakkab inimese üks käsi tegutsema teisest käest ja omaniku tahtest sõltumatult. Näiteks võib halvasti käituv käsi teha täiesti vastupidist normaalse käe tegevusele: kui inimene ühe käega nööpe kinni paneb, teeb teine need lahti, kui üks käsi tõmbab püksid üles, tõmbab teine need alla. Mõnikord muutub käsi agressiivseks: näpistab, lööb või peksab patsienti. Vähemalt ühel juhul püüdis see omanikku kägistada. Sageli istub patsient käele peale, kuid lõpuks pääseb see vabaks ja hakkab kõike uuesti tegema. Selle hälbe vastu puudub korralik ravi, kuid selle efekte saab vähendada, andes tulnuka käele tegevust, näiteks lastes tal hoida mingit eset.

Seda hälvet nimetatakse sageli tegelase järgi, kellel see oli. Niisiis, kelle sündroom?

4. Maila Syrjäniemi sündis 11. detsembril 1922 Petsamos (praegu Petenga). 2-aastaselt kolis ta koos vanematega USA-sse Ohiosse, kus asus suurim välissoomlaste kogukond. Ta väitis, et on Paavo Nurmi sugulane, ja võttis endale nimeks Maila Nurmi. Pärast kooli tegutses ta fotomodellina ja poseeris ka Man Rayle. Esimese filmirolli sai ta 1947, filmikarjäär oli aga edutu. Temast sai erootikamodell ja teatri riietehoidja. 1953 äratas ta ühel maskiballil oma kostüümiga teleprodutsendi Hunt Strömbergi tähelepanu ja ta palgati õudusõud juhtima. Temanimeline õu sai ülipopulaarseks. 1954 kandideeris ta “Emmyle”. Seejäel mängis ta filmides, millest tuntuimad on “The Beat Generation” ja Ed Woodi kultuslik “Plan 9 from Outer Space”. Ta ripsutas tiiba Orson Wellesi ja James Deaniga. 1955 üritati teda tappa. Filmikarjäär käis aga kiiresti alla ja 1962 teenis ta elatist põrandapaigaldajana. Seejärel hakkas ta ehteid meisterdama ja avas oma tegelaskuju nimelise ehtepoe. Aastast 2001 müüs ta ehteid ka oma saidi kaudu, mis töötab tänapäevani. Ta suri 10. jaanuaril 2008. Mis oli Maila Nurmi esinejanimi?

5. Esimene rassidevaheline suudlus televisioonis toimus 1968 ühe seeriafilmi seerias “Plato lapsed”. Missugused tegelaskujud seal omavahel suudlesid?

6. Skandinaavia mütoloogias viis jumalate maailma Asgårdi sild, mille nimi oli Bifrost. Millest oli Bifrost tehtud?

7. Missugune teos algab järgmise lõiguga? Kirjutage ainult pealkiri, autorit ei küsita.

ÌMa ei võtnud kaasa midagi, isegi mitte vihmamantlit. Mulle öeldi, et see pole vajalik. Mul lubati alles jätta minu must sviiter: see käis veel küll. Kuid särgi pärast tuli tükk aega õiendada. Ütlesin neile, et küllap ma enda pikkamööda sellest võõrutan. Just enne laevale minekut, kui kõik tunglesid selle kõhuka kere all, sirutas Abs mulle tähendusrikka naeratuse saatel käe: ÌAinult ettevaatust ...ìì

8. 2008. aasta tõi meie fantaasiakirjanduse huvilistele uue lemmiku. Kirjastuse “Pegasus” vahendusel hakkasid eesti keeles ilmuma “Videviku” saaga raamatud. Autorilt on selles sarjas hetkel valminud 4 teost, eesti keelde on jõudnud kolm: avalugu “Videvik” ja “Noorkuu”. Esimeses neist armuvad tavaline tütarlaps ja vampiirist noormees. Seda on nimetatud ka järjekordseks inetu pardipoja looks. Sarja iseloomustavad üleloomuliku ainese põhjalik läbitöötatus, lihtsakoelised tegelased, kiirelt arenev tegevustik ja autori köitev jutustamisviis. Kes on selle sarja autor? Ta on sündinud 1973 ja usulistelt veendumustelt mormoon.

9. See sõna pakuti välja 1970. aastatel ulme tähistamiseks. Sõna ei löönud läbi, küll võeti see sõna kohe kasutusele muusikas ja nõnda teame seda sõna kõik. Missugune sõna?

10. Kes on valitud BAASis kõige rohkem kuu arvustajaks, 9 korda? Kes selle asemel kirjutab teisel kohal oleva isiku (7 korda kuu arvustaja), saab 1 punkti.

11. James Bolivar DiGriz, Libe-Jim, Sant'Angelo suurvürst, admiral Thar, Oskar Olematu, Hans Schmidt, Bent Diebstall ja veel kümnete kaupa varjunimesid. Mis nime all on see isik rohkem tuntud?

12. Mida on valmistatud järgmistes klassides: Declaration, NX, Constitution, Excelsior, Ambassador, Galaxy ja Sovereign?

13. Tarkovski filmile "Stalker" ja ka eesti ulmeauhinnale nime andnud vendade Strugatskite romaani pealkirjas pole stalkeritest sõnagi. Mis pealkirja see romaan kannab?

14. Mis nime kannab nn ulmefilmi "Oscar"? Auhinda annab alates 1972. aastast välja Teadusliku Fantastika, Fantaasia- ja Õudusfilmide Akadeemia samadel alustel mis "Oscarit". Auhind in tuntud ka nimega “Golden Scroll” (“Kuldne Rull”).

15. Kettamaailma Surm, kes räägib ainult SUURTE TÄHTEDEGA, hoolitseb kõigi Kettamaailma elusolendite eluküünla kustutamise eest. Ainsa erandina on oma isiklik Surm ühel loomaliigil. Mis loomadel?

16. Millise maa kaart on juuresoleval pildil?

17. 2006. aastal valmis Venemaal Oleg Fessenko käe all film "Nõid", kus lõi kaasa hulgaliselt eesti näitlejaid: ühes peaosas oli Lembit Ulfsak, kaasa tegid Juhan Ulfsak, Rain Tolk, Ita Ever ja Jaan Rekkor. Film on remake 1967 valminud filmist, mida loetakse ainukeseks nõukogude õudusfilmiks. Missuguse kirjandusteose põhjal on film tehtud ja kes on selle teose autor?

18. Inglise väikelinnal Wincantonil on 2002. aastast ainulaadne sõpruslinn, kelle auks nimetati 2009 ka kaks Wincantoni tänavat: Peach Pie Street ja Treacle Mine Road. Näete ka selle sõpruslinna vappi. Nimetage see linn!

19. Tema vanemad on Roj Nemmenuh Sarton ja Han Fastolfe, tema vend on R. Jandell Panell. Ta ise sündis 4920 AD. Tema tähtsaimad saavutused on robotite "nullseaduse" avastamine (robot ei või kahjustada inimkonda ega lubada inimkonnal kahjustada end ise), Hari Seldoni psühhoajaloo aluste väljatöötamisele õhutamine, Galaktikaimpeeriumi pealinna Trantori rajamine ja Gaia robotivaba ühiskonna loomine. Ta on teoreetiliselt surematu, tegutsedes Isaac Asimovi romaanides kokku 19 230 aasta vältel. Kes ta on?

20. Kes on see tulnukas? Ta on saanud inimnaisega kaks tosinat last – või kuidas neid nimetadagi.

21. Missugused geograafilised objektid on kurikuulsa Bermuuda kolmnurga otspunktid? Üks neist on loomulikult Bermuuda, aga ülejäänud?

22. Ta on Hollywoodi üks pikimaid (195 cm) ja vanimaid tegevnäitlejaid (sündis 1922), samuti üks enimnäidelnuid (hetkel kõigi aegade edetabelis II kohal 220 rolliga), kusjuures enamik tema rolle on seotud ulmega. Tema kauane unistus oli kehastada Gandalfi, kuid kui Peter Jackson talle seda pakkus, oli ta sunnitud oma kõrgele vanusele viidates loobuma ja leppis vähem tähtsa rolliga. Ta oli ainuke osaline kogu "Sõrmuste isanda" triloogias, kes oli isiklikult JRRTga kohtunud. Aastal 2005 nimetas “USA Today” teda XXI sajandi kõige väljapaistvamaks filmistaariks, kuna enamus tema osalusega filmidest viimase 8 aasta jooksul oli saanud kassahitiks. Kes?

23. Kes kommenteeris otse-eetris 20. juulil 1969 ameeriklaste maabumist Kuule? Selle Täheadmiralina tuntud ulmekirjaniku valimine antud ülesande täitjaks oli tema konkurentide sõnul "sama loomulik kui George Washingtoni valimine esimeseks presidendiks".

24. Selle raamatukangelase sünnipäevaks loetakse 17. novembrit 2080. Ta on peategelane 44 romaanis ja 9 jutus (neist 2 on ka eesti keeli ilmunud), 3 filmis, 3 multifilmis ja 3 arvutimängus. Moskvas Druba pargis asub temanimeline allee ja tema nimi on antud tähele Paradiisilinnu tähtkujus. Kes?

25. Missuguse ulmesarja logo see on? Missugune kirjastus seda välja annab?

26. Ta on stsenarist, kelle käe läbi on valminud hulgaliselt (ulme)kassahittide stsenaariume: “THX1138”, “American Graffiti”, kõik 4 Indiana Jonesi filmi, “Twice upon a time”, “Willow” jt. Ta on kandideerinud 2 korda “Oscarile” parima stsenaristi kategoorias. Enam tuntud on ta siiski teises filmivaldkonnas. Kellest jutt?

27. Suurimaks tunnustuseks ulmekirjanikele on ulmekirjanike assotsiatsiooni SFWA antav Ulme Suurmeistri tiitel. Tänavune laureaat on Harry Harrison, mullune Michael Moorcock. Alates 2002 on selle tiitli ametlik nimetus ............... nimeline mälestusauhind Ulme Suurmeister. Punktiiri asemele tuleb kirjutada USA ulmekirjaniku, SFWA asutaja nimi. Kelle nimi?

28. See 2007 avastatud planeet hinnati esimeseks avastatud Maa-sarnaseks planeediks. Kuigi Maast veidi suurem, asub ta sobilikul kaugusel oma päikesest, nii et seal võiks valitseda Maale analoogsed tingimused. Uudisest inpireeritud laul oli Eestis suur hitt. Mis planeet?

29. Mis nime kannab Boriss Strugatski poolt 2002. aastal asutatud vene ulmeajakiri?

30. Mitu arvustust keskeltläbi on BAASi iga päev kirjutatud? Vastus on saadud BAASi arvustuste arvu jagamisel BAASipäevade arvuga.

Vastused ja analüüs

1. Tithonos muutus tsikaadiks. Õiged on kõik ritsikad ja tirtsud. Nulliring. Pakuti kilpkonn (3), ahv, lammas, liblikas, madu, sill ja sisalik. 2 ei vastanud.

2. Stephen King (7). 4 ei vastanud.
“Hiilgus” (“Shining”, 5). Veel pakuti “Ragtime” ja “Surmahotell”. 4 ei vastanud.

3. doktor Strangelove. Nulliring. Pakuti Ash, Fantoom, Holmes ja Toomas, 7 ei vastanud.

4. Vampira (2). 1 punkti andis Vampirella (2). Veel pakuti Elvira (3). 4 ei vastanud.

5. kapten Kirk ja leitnant Uhura (4). Veel pakuti Spock. 6 ei vastanud.

6. vikerkaarest (4). Veel pakuti elevandiluust, hammastest, kristallist, mithrilist, puust ja pronksist. 1 ei vastanud.

7. “Tagasitulek tähtede juurest” (2). Veel pakuti “Solaris” (2), jaapani anime ja “Memphis igaveseks”. 5 ei vastanud.

8. Stephanie Meyer (5). Õigeks loeti ka Meier ja Mayers. Veel pakuti Susan Clarke (2), Orson Scott Card ja Eon Colter.

9. ruja (9). 2 ei vastanud.

10. Lauri Lukas (4). 1 punkti andis Silver Sära. Veel pakuti Jüri Kallas (3), Indrek Hargla ja Ats Miller. 1 ei vastanud.

11. Roostevaba terasrott (4). Õigeks loeti ka Terasrott (2). Veel pakuti saatan (2), Oskar Luts, Rappija Jack ja John Smith.

12. USS Enterprise. Zurguti & Co. soolovastus. 1 punkti andsid kosmoselaev (3), “Babylon 5” laev ja tähelaev. Veel pakuti kruiisilaevad, purjekad, sigar(et)id ja sõjalennukid. 1 ei vastanud.

13. “Väljasõit rohelisse” (5). Õigeks loeti ka “Väljasõit rohelusse” (4), “Piknik roheluses” ja “Väljasõit roheluses”. Täisring.

14. “Saturn”. Nulliring. Pakuti “Alien”, “HAL”, “Moolok”, “Nosferatu”, “Papüürus” ja “Voyager”. 5 ei vastanud.

15. rotid (8). Veel pakuti kassid (2) ja siilid.

16. Narnia (3). Veel pakuti Daggerfall, Erickson, Jääalasi, Keskmaa, Nortoni nõiamaailm, Oz ja Soome. 1 ei vastanud.

17. Nikolai Gogol (6). 5 ei vastanud.
“Vii” (7). Veel pakuti “Libahunt” ja “Madude oru needus”. 2 ei vastanud.

18. Ankh-Morpork (4). Õigeks loeti ka Ankh-Morpok (2). Veel pakuti Hogwarth ja Turu. 3 ei vastanud.

19. Daniil R. Olivaw (3). Õigeks loeti ka Olivaav. Veel pakuti robot (2) ja päikeseprillidega sündimängija. 4 ei vastanud.

20. Zerblatt (2). Õigeks loeti ka Zerblat (3) ja Kerblatt. Veel pakuti Bob, Elvis, HAL ja Zeta Reticulum. 1 ei vastanud.

21. Florida lõunatipp (0) ja Puertoriiko. Õigeks loeti ka Florida (4) ja Miami. 3 lolli blondiini soolovastus. Veel pakuti Kuuba (5), Bahama, Haiiti, Jamaika, Kaimanisaared, Nassau ja New Mexico. 1 ei vastanud.

22. Christopher Lee (6). Veel pakuti Chewbacca, Christopher, McCellan ja Vincent Price. 1 ei vastanud.

23. Robert Heinlein (3). Veel pakuti Clark (3), Arthur Clarke (3) ja Carl Sagan. 1 ei vastanud.

24. Alissa Seleznjova. Õigeks loeti ka Alissa Zeleznjova (2). 1 punkti andsid Aliisa ja Alissa. Veel pakuti Totu (2) ja Berenjov. 3 ei vastanud.

25. “Tempus fugit” (4). Veel pakuti “Time Warp” ja “Täheaeg”. 5 ei vastanud.
“Elmatar” (3). Veel pakuti “Fantaasia” ja “Tiritamm”. 6 ei vastanud.

26. George Lucas (7). Veel pakuti Harrison Ford, Mario Kassar ja Steven Spielberg. 1 ei vastanud.

27. Damon Knight. Nulliring. Pakuti Isaac Asimov (5), Paul Anderson (2), Ray Bradbury ja Campbell. 2 ei vastanud.

28. 581C (3). Veel pakuti Gaia, 811, Niburu, SR 388 ja Xena. 3 ei vastanud.

29. “Polden. XXI vek”. Nulliring. Pakuti “Stalker” (4), “Ulitka” (2), “Kõrge taevas” ja “Vaigust siil”. 3 ei vastanud.

30. 7,183. Pakuti 0,6 kuni 17.

Punkte sai 6 võistkonda vahemikku 3,02 kuni 11,35 pakkumise eest. Mediaan oli 4,1. Pesukaru sai ainsana vähemalt 2,0 punkti (pakkus 8).