Kaks jutuvõistlust peetud

Käesolevas "Algernoni" numbris avaldatakse teise ajakirja poolt korraldatud temaatilise jutuvõistluse edetabel koos töödega.

Mul on selle üle väga hea meel. Indrek Hargla mõttest eelmisel sügisel on vaikselt välja kasvanud üritus, millest näib olevat hea meel nii kirjutajatel kui lugejatel ja mis käib suurepäraselt kokku "Algernoni" ideega pakkuda vähem kogenud autoritele avaldamisruumi ning võimalust tutvuda lugejate arvamusega.

Ma loodan, et vaikselt on alus pandud uuele traditsioonile. Kaks korda aastas, suvise ja talvise pööripäeva kandis näib olevat õige sagedus taolise ettevõtmise korraldamiseks. Esimesel konkursil osales tosin tööd, teisel paarikümne ringis. Vähemalt kaks korda aastast näivad autorid olevat "üles äratatud".

Erinevalt esimesest konkursist leidis toimetus seekord, et edetabeli päris alumisse otsa sattunud asju siiski avaldama ei hakka. Ka praegu avaldatud lugude hulgas on omajagu neid, mis tavakorras oleks tagasi lükatud.

Kogenumate tegijate edu üle pole põhjust imestada, samas ei pea see tingimata nii olema. Jõulujuttude konkursitööde tase laskus edetabeli esiotsast tahapoole vaadates küllaltki sujuvalt, äsjalõppenud etnoulme puhul oli vahe võitja ning järgmiste kohtade vahel aga suur. Veiko Belials, juba kogenud kirjanik, võitis seekord ülivõimsalt (tema esikohale tulnud töö sai zhüriilt 20, teisele kohale tulnud jutt 12 punkti). Näib, et ta on osavõtjate hulgas ka ainus, kes varem arvestatavas koguses on ulmet avaldanud. Eelmisel korral võitis samuti ulmemaailmas tuntud kirjanik, Indrek Hargla, kuid väga napilt teisele kohale tulnud Erki Kõlu loo ees (vastavalt 23 ja 22 punkti).

Võibolla on jäi kirjutajatele veidi segaseks, misasi see etnoulme ikkagi olema peaks... Või nappis ideid. Jõulud on pühad, millest igaüks päris palju teab ning samuti kujutab igaüks ette, milline võiks põhimõtteliselt olla üks jõulujutt. Etnoga, nagu öeldud, on asi vististi hämaram.

Siit jõuan jutuvõistluste teemaderingi juurde. Ka edaspidi peaks ilmselt iga jutuvõistlus toimuma ühel kindlal, üsna kitsal teemal. Oleks nõme kutsuda kõiki igal talvel üles kirjutama jõuludest ning jaanipäeval saatma rahvapäraseid õudukaid... Toimetus võtab tänulikul meelel kuulda kõikvõimalikke soovitusi jutuvõistluse teemaderingi osas.

Võimalikke mõtteid tulevaste teemade osas:

1) tegevuspaiga kindlaks määramine: lood peavad olema seotud mingisuguse konkreetse, äratuntava kohaga, näiteks Tallinna või Tartuga;

2) alternatiivajaloolised jutud, mille puhul reaalsest ajaloost kõrvalekaldumine juhtub mõne Eesti ajaloo sündmuse juures;

3) jutud kuuluva küberpungi alamzhanri;

4) juttude tegevus leiab aset avakosmoses.

Talvise pööripäevani on aega ümmarguselt pool aastat; usun, et midagi toredat üheskoos ka välja mõtleme.