Tarbijanördimus vol. 2: anarhia kui rongaema

Jutt käib muidugi Trubetsky ?Anarhistidest?. Ja siia tulen ma oma kurtmisega seepärast, et vaevalt tarbijakaitse jutule võtaks. Kaanel ju selgelt kirjas: Trubetsky Anarhistid. See mees näeb asja niimoodi ja savisaar temaga. Aga ikkagi oodanuks enamat.

Ei hakka üle kordama keelenurinaid, mis said öeldud juba 16. aprilli Arkaadias. Ei ka seda, mida Leo Luks 26. märtsi Sirpi kirja pani (?Vormilt entsüklopeedia, sisult punkromaan?). Aga mõned asjad on hingele jäänud ikkagi.

Kui ma loen, et 70ndatel korraks edukas poprokkar Steve Harley (mis iganes tal peaks anarhismiga pistmist olema?) ei suutnud varjata oma imetlust Bob Dylani vastu, siis meenub mulle mõistagi, et just selle ainsama tõdemusega viitas Harley?le Valter Ojakäär oma kultusteoses ?Popmuusikast?. Mis, mööngem, on suuresti kultuslik tänu oma rahvajutulikule ebaadekvaatsusele. Nii mõndagi nentis Ojakäär ju välisajakirjanduse põhjal ? kahtlane, kas ta Harley?t ja Cockney Rebelit kuulnudki oli.

Vähe sellest, et Trubetsky keerab tollele referatiivsusele veel ühe vindi peale, ilma midagi olulist lisamata (kui kõrvale jätta pilt Harley?st kahe palja plika seltsis; kumb neist peaks Dylan olema, raamatust ei selgu). Ta ju ka plagieerib, sest viidet Ojakäärule ei kohta kusagilt. Ja selliseid momente on raamatus veel, kasvõi massiivselt ülekajastatud Sex Pistolsi puhul (tore bänd, aga näiteks Crass oli palju metoodilisemalt anarhistlik).

Võib-olla peakski anarhistidel kopiraidist poogen olema. 90ndate vast menukaim anarhopop-avantüür kandis ju nime KLF ? Kopyright Liberation Fund. Mitte, et Trubetsky sellest midagi teada tahaks. Uuema aja anarhilistest liikumistest ta peaaegu ei kõssagi. Thee Temple Ov Psychick Youth? Luther Blissett? Neoist Alliance? London Psychogeographic Society? Dongad ja muud ökoradikaalid? Pohh! Nagu poleks olnudki. Värvi ise.

Võib-olla peaks iga natukegi anarhismist huvituv inimene oma salmiku tegema. Usun, et nii mõnigi tabaks pakku paremini kui Trubetsky salmik. Aga nende autoreil pole Trubetsky nime ja ? mööngem! ? etableerumust. Võib-olla anarhism ei sünnigi salmikusse, ei rahune raamatusse. Ei tea. Aga anarhismi ja pohhuismi ma sünonüümideks pidama ei nõustu.