Mida teavad tudengid ulmest?

Alates 2002. aasta sügisest olen korraldanud tehnikaülikooli kilvasarja. Olen esitanud üle 700 küsimuse ja sealhulgas ulme kohta. Selles artiklis näitan, mida tehnikaülikooli tudengid teavad ulmest.

Piiritlemine, milline küsimus käib ulme kohta ja milline mitte, on muidugi segane. Olen välja jätnud ulmekirjanduse põhjal tehtud küsimusi, isegi ulmeteoste tsitaate sisaldavaid, kui vastamiseks ei ole vaja ulmealaseid teadmisi. Teisalt, lähtudes sellest, et religioonid on tänapäeval paljudele võõramad kui Star Treki universum ja Keskmaa, olen siia lisanud ka religiooniteemalisi küsimusi. Samuti olen lisanud teaduseteemalisi küsimusi.

Õige vastus annab 2 punkti, osaliselt õige 1 punkti, vale 0 punkti. Nulliring tähendab, et keegi ei saanud punkte. Soolovastus tähendab, et 2-punktivastuseid oli ainult üks.

Igale õigele vastusele eelneb välja jagatud punktide osakaal maksimaalsest ning järgnevad pakutud variandid. Vastusevariandile järgneb sulgudes, kui mitu korda sedasi vastati. Kui nii vastati ainult 1 kord, siis seda ei mainita. Minu kommentaarid on kandilistes sulgudes.

Üldist

Kuidas nimetatakse auhinda aasta parimale eesti ulmeteosele? Selle nimi pärineb vendade Strugatskite loomingust. Tähtsaimad kategooriad on algupärane romaan, tõlkeromaan, algupärane jutustus, algupärane lühijutt ja tõlkejutt.

23%. Vastus: Stalker (3). Veel pakuti Algernon, Düün, Insener Garini hüperboloid, Kuukulgur, Päikesetuul ja Ulms. 4 ei vastanud.

Kirjandus (keskmine 14%)

1816 kirjutas 18-aastane Mary Wollestoncraft-Shelley romaani teadlasest, kes paneb kokku kunstliku inimese ja elustab selle. Saadud monstrum pöördub aga kurjaks ja muutub inimestele ohtlikuks. Mis oli romaanis koletise nimi? Teadlase nime eest punkti ei saa.

8%. Vastus: Frankensteini koletisel polnudki nime. Soolovastus. Veel pakuti Frankenstein (5), Golem (2), Robert (2), homunkulus, Klaabu ja Wolfgang.

Ulmekirjanduse BAASi (http://193.40.240.76/sfbooks/) koondatakse kogu maailma ulmekirjandus läbi aegade. Sinna ei kanta lasteraamatuid: teose sihtgrupp peab olema vähemalt 10-aastased. Oscar Wilde on Ulmekirjanduse BAASis esindatud 2 teosega. Mõlemad on rohkem kui korra ilmunud eesti keeles ja ekraniseeritud. Nimetage need!

25%. Vastus: “Dorian Gray portree” (13), “Canterville’i lossi vaim” (0). Veel pakuti “Ajamasin” (2) [Wells], “Kummituste maja” (2), “Prints ja kerjus” (2) [Twain, pole ulme], “Õnnelik prints” (2) [lastekirjandus], “Dr. Jekylli ja mr. Hyde’i kummaline juhtum” [Stevenson], “Huckleberry Finn” [Twain, pole ulme], “Mina ja mu vend Eduard”, “Must maja” [King], “Pygmalion” [Shaw, pole ulme], “Reis Kuule” [Verne], “Salome”, “Tom Sawyer” [Twain, pole ulme], “Tulevik”, “Tähesõjad” [Lucas], “Utoopia” [More], “Võluaed”, “Väike prints” [St. Exupery], “Ööbik ja roos”.

Missugune raamat algab sedamoodi (kirjanik 1 p. + pealkiri 1 p.)?

Tömp hall hoone, ainult 34 korrust. Peasissekäigu kohal sõnad "Kesk-Londoni haudejaam ja refleksikujunduskeskus" ning kilbikujulisel alusel Maailmariigi deviis "Kollektiivsus, identsus, stabiilsus". Alumise korruse hiiglasuure saali aknad avanesid põhjakaarde. Hoolimata südasuvest klaasi taga, hoolimata ruumis endas valitsevast troopikakuumusest, kumas akendest kalki lahjat valgust, mis näljaselt otsis mõnd volditud rüüs muuseumiskulptuuri, mõnd akadeemilist judinatekitajat, aga leidis ainult laboratooriumiklaasi, niklit ja kõledalt läikivat portselani. Talvisusele vastas talvisus. Töötajad kandsid valgeid kitleid, kõigil olid laibakarva kummikindad käes. Valgus oli jäine, surnud, kummituslik. Üksnes mikroskoopide kollastelt torudelt kiirgas vastu natuke rikkamat ja elavamat ollust, mis kattis lihvitud silindreid nagu või, üks rammus vööt teise kõrval, mööda töölaudade pikka rida.

ÌJa see siin,ì ütles direktor ust avades, Ìon viljastamisruum.ì

0%. Vastus (kirjanik): Aldous Huxley. Nulliring. Pakuti George Orwell (3), Agatha Christie (2), Arthur Conan Doyle, Henn-Kaarel Hellat, Victor Hugo, Stephen King, Karl Ristikivi, Terry Pratchett, George Herbert Wells ja Mary Wallenstein. 4 ei vastanud.
0%. Vastus (pealkiri): "Hea uus ilm". Nulliring. Pakuti "1984" (2), "Ajamasin", "Frankenstein", "Hullumaja", "Juura park", "Loomade farm", "Naiste maailm" ja "Sherlock Holmes". 8 ei vastanud.

Ingliskeelne sõna 'harp' tähendab lisaks harfile enam-vähem suvalist keelpilli, mida ei mängita poognaga, alates parmupillist (jew's harp) ja suupillist (french harp) kuni orelini välja. JRR Tolkieni raamatus "Kääbik" olid päkapikkudel reisil samuti harpid kaasas. Kuidas olid need eesti keelde tõlgitud?

See küsimus pole tehtud selleks, et tõlke üle irvitada, vaid selleks, et näidata, kui hästi "Kääbik" eesti keelde on tõlgitud.

17%. Vastus: kannel (5). Veel pakuti vilepill* (4), flööt* (2), kammipill* (2), parmupill (2), amb*, harp, harpuun*, juudikannel, keelharp, keelik*, kirves*, pill, põlveharp, sindel* ja viiul. 1 vastus polnud arusaadav, 3 ei vastanud. [Mittekeelpillid on tärnistatud.]

Nimetage 1904 -- 1988 elanud kirjanik, kelle romaanidest on eesti keelde tõlgitud “Härjapõlvlaste kaitseala”, “Libahundi printsiip”, “Libainimesed”, “Linn” ja “Nagu õieke väljal”. Tema eesti keelde tõlgitud juttudest on tähtsaimad “Lõplik ravi”, “Sillapea” ja “Suur eesõu”.

11%. Vastus: Clifford Simak (3). Veel pakuti Isaac Asimov (2), Freinberg [?], Aleksis Kivi, Selma Lagerlöf, Lee [?], Vladimir Lev, Murdoch [?], Salinger, skandinaavia kirjanik, John Steinbeck, Roger Zelazny, Kurt Vonnegut ja Oscar Wilde. 10 ei vastanud.

Ameerika ulmekirjaniku Clifford D. Simaki (1904 -- 1988) mitmes teoses esineb Pesukarunaha tähesüsteem. See on seostatav Väikese Peni tähtkujuga: mitte sellepärast, et pesukaru võib välja näha nagu väike peni, vaid pesukaru ladinakeelne nimetus langeb kokku Väikese Peni kõige heledama tähe nimega (see nimi on pealegi koertega seotud). Nimetage see täht!

0%. Vastus: Prooküon. ‘kyon’ on kreeka keeles koer. Nulliring. Pakuri Siirius (6), Kanoopus (2), Põhjanael (2), Alfa Centauri, Auh (*), Caninus (*), Canis (*), Kantor (*), Kennel (*), Pluuto (*), Riigel, Saanikoer (*), Utt (*) ja Valge Puudel (*). [Tärnistatud tähti ei ole olemas.] 1 ei vastanud. [Kanoopus oli hea vastus, sest ‘canis’ on ladina keeles koer, aga kahjuks ei asu Kanoopus Väikese Peni tähtkujus.]

Ukraina kirjanik Boriss Ïtern (1947 -- 1998) rääkis, et esimene raamat, mida ta oma elus luges, oli fantastiline põnevik nelja atentaadikatse ja ühe mõrvaga. 1992 nimetas Ïtern seda “Kolme musketäri” kõrval oma lemmikraamatuks. Mis raamat see oli?

0%. Vastus: “Kakuke”. Nulliring. Pakuti “Meisterdetektiiv Blomkvist” (5), “Vahva sõduri Ïvejki juhtumised maailmasõja päevil” (3), “Kapten Granti lapsed” (2), “Aarete saar”, “Baskerville’ide koer”, “Cipollino seiklused”, “Insener Garini hüperboloid”, “Kolm musketäri 20 aastat hiljem”, “Lumivalgeke ja 7 pöialpoissi”, “Pipi Pikksukk”, “Punamütsike”, “Romeo ja Julia”, “Tom Sawyer”, “Totu Kuul”, “Vennad Lõvisüdamed”, “15-aastane kapten” ja “Väike prints”. 8 ei vastanud.

Philip Kendred Dick (1928 -- 1982) kirjutas 1968 romaani “Kas androidid unistavad elektrilammastest?”, mille põhjal 1982 tehti film “Blade Runner” Harrison Fordiga peaosas. Android on robot, mida on inimesest raske eristada. Kas androidid unistavad elektrilammastest?

73%. Vastus: ei (13). Lugesin õigeks ka: nad ei unista üldse (4). 1 punkti andis: vahel harva õudusunenäos. Veel pakuti jah (5) ja nad unistavad hoopis elektrioinastest.

Kellest või millest räägib William Gibsoni romaani “Idoru” tegelane Kathy Torrance?

ÌSeda oleks kõige õigem ette kujutada kui pahelist, laiska, läbilõhki ignorantset, igavesti näljast organismi, mis igatseb kuulsusega võitute värske jumalaihu järele. Mina isiklikult eelistan ette kujutada midagi noore jõehobuse suurust, kes on nädala eest keedetud kartuli värvi ja elab üksi pimeduses kusagil Topeka äärelinnas. Tema keha on kaetud silmadega ja ta higistab kogu aeg. Higi voolab silmadesse ja paneb need kipitama. Suud ega suguelundeid tal ei ole ning tema meeleolu kõigub mõrvarliku raevu ja lapseliku iha vahel.ì

4%. Vastus: keskmine televaataja (0). Õigeks loeti ka publik. Soolovastus. Pakuti armastus (2), Bill Clinton, Idoru koletis, kriitika, kuulsus, kuulsuse ihaleja, linnavalitsus, nälg, nümf, orkaan, poliitika, päike, tehisintellekt, tornaado, vastsündinu. 7 ei vastanud.

Mis on Iain M. Banksi romaanis “Mõtle Phlebasest” esinevad “Aitab Jamast”, “Bora Horza Gobuchul”, “Determinist”, “Hüpertark”, “Juhtpind”, “Jumala Käsi 137”, “Kasumi Piir”, “Kaubandusjääk”, “Kerjuse Hooplemine”, “Kirka Õhu Keeris”, “Korrapäratu Apokalüpsis”, “Leiutise Piirid”, “Närviline Energia”, “Proteesitud Südametunnistus” ja “Revisjonist”?

6%. Vastus: kosmoselaev. Soolovastus. Pakuti veel novell (2), robot (2), tegelane (2), baar, hobune, naine, surm, teemant ja toode. 3 ei vastanud.

Filmid (keskmine 53%)

Ta sündis 1904 Transilvaanias ja on rahvuselt ungarlane. 1905 emigreerus ta koos vanematega USA-sse. Et pääseda USA koondisse, võltsis ta oma vanust (hilisemaks) ja sünnikohta. Ta püstitas 67 maailmarekordit ujumises ja tuli 52 korda USA meistriks. Ta sai 5 olümpiakulda ja pronksi (veepallis) ega kaotanud ainsatki individuaalset võistlust. 1929 hakkas ta näitlejaks. Ta mängis 33 filmis, neist 12 korda Tarzanit, 13 korda Dungli-Jimi ja 5 korda iseennast. Ta suri 1984.

70%. Vastus: Johnny Weissmüller (17). Lugesin õigeks ka Weismüller (2). 1 punkti andis Wissemüller. 8 ei vastanud.

Kes liiga palju halbu filme vaatab, võib arvata, et selliseid on kõik kohad täis. Praktikas neid ei esine. Kust on nad siis filmidesse jõudnud? Wikipedia toob välja 17 inimest, kes mingil määral on eeskujuks olnud. Nende seas on ka Thomas Alva Edison -- ilmselt ainult tänu oma tähtsusele teadusmaailmas -- ja Albert Einstein, kellel lisandub veel veider välimus. Tegelikkuses on vahest kõige sarnasemad sellele olnud Ron Hubbard, Shiro Ishii, Jack Parsons, Edward Teller, Nikola Tesla ja Alan Turing, kellel kõigil aga mõni oluline tunnus puudub. Kes on see filmitegelane?

79%. Vastus: hull teadlane (13, lisaks korra maha tõmmatud). Lugesin õigeks ka kuri teadlane (5). 1 punkti andsid hajameelne professor (2), maailma valitseja-leiutaja ja teadlane. Veel pakuti vampiir (2), koletis, nohik, tulnukas ja võlur.

See eesmärk on olnud paljudel, kuid eriti on paistnud silma terroriorganisatsiooni SPECTRE juht Ernst Stavro Blofeld, Koljati mõõtu supermõrvar Jaws, surmava kaabuga Oddjob, kääbus Nick-Nack ja tõeline meestehirm Mayday.

71%. Vastus: tappa James Bond (12). Veel pakuti: hävitada maailm, päästa maailm, saada maailmakuulsaks, saada maailmavalitsejaks ja saada massimõrvariks.

7 head ja 1 paha. Kes järgnevaist on paha?
Agumon, Ikkakumon, Kabuterimon, Kirjumon, Lindramon, Megagarudamon, Patamon, Sõjagreimon.

11%. Vastus: Kirjumon (2). Pakuti kõike peale Ikkakumoni: Patamon (7), Sõjagreimon (3), Lindramon (2), Megagarudamon (2), Agumon ja Kabuterimon.

Nimetage hiiglaslik 5 miili pikkune kosmosejaam Epsilon-Eridani tähesüsteemis! Ta on oma seeria jaamadest uusim. Esimesed kolm hävitati ehituse ajal, neljas kadus salapäraselt päev pärast käikulaskmist. Jaamade ehitamise ajendiks oli Maa ja Minbari vaheline sõda, mis inimestele lõppes katastroofiliselt. Et uusi sõdu vältida, oli vaja kokkusaamiskohta neutraalsel pinnal.

35%. Vastus: Babylon 5 (6). Veel pakuti Enterprise (4), Apollo 13 (2), Deep Space 9, Marsaan ja Star Trek. 2 ei vastanud.

Teadus (keskmine 43%)

Milline variant on õige?
a) Kuna vaakumi rõhk on 0, siis vaakumisse sattunud inimkeha plahvatab momentaalselt.
b) Kuna vaakumi temperatuur on praktiliselt 0, siis vaakumisse sattunud inimkeha jäätub otsekohe.
c) Lühiajalinegi vaakumisse sattumine kahjustab pöördumatult inimese psüühikat.
d) Lühiajaline (10-15 sekundit) vaakumis alasti viibimine ei kahjusta inimest kuidagi.

46%. Vastus: d (6). Veel pakuti a (5), b (2) ja c. 1 pakkus 2 varianti (mõlemad valed).

Alan Turing elas 1912 -- 1954. Kelleks või milleks sind tunnistatakse, kui sa läbid Turingi testi?

25%. Vastus: tehisintellektiks (2) või inimeseks (1). 1 punkti andsid intelligendiks (3), geeniuseks ja kas masin on targem kui inimene. Pakuti ka lenduriks (2), terveks (2), autojuhiks, inseneriks, kosmosekõlblikuks, loogika tundjaks, surnuks, süüdimatuks, tuukriks ja värvipimedaks. 2 ei vastanud.

Kuidas nimetatakse seni leiutamata seadet, mis võimaldab liigutada objekte hetkeliselt (valguse kiirusest kiiremini) ühest ruumipunktist teise?

59%. Vastus: teleport (4). Lugesin õigeks ka teleporter (3), teleportatsiooniaparaat, teleportatsiooniseade ja teleporteerimisseade. Veel pakuti ajamasin (2), anhilaatorlift [?], holograaf [!], hüperuks, transmillaator ja valguslaser [!].

Antiikmütoloogia (keskmine 42%)

Zeus laskis Prometheuse aheldada Kaukasusse ning iga päev käis kotkas tema maksa nokkimas. Mille eest?

85%. Vastus: varastas tule (11). Pakuti ka: võrgutas Hera. 1 ei vastanud.

Vanakreeka müüt räägib, et ainsatena pääsesid veeuputusest Deukalion ja Pyrrha. Nad leidsid ühe lagunenud templi ja kurtsid seal, et on ainsad inimesed maailmas. Selle peale kuulsid nad häält: mõne allika järgi Zeus, mõne järgi õiglusjumalanna Themis käskis neil oma ema luid üle õla selja taha visata. Ega neil kummalgi oma ema surnukeha käepärast polnud; need jäid uputuse käigus lihtsalt kadunuks. Mida Deukalion ja Pyrrha tegid?

18%. Vastus: kivid (3) [Maaema Gaia luud on kivid. Üle üla visatud kivid muutusid inimesteks.] 1 punkti andis muld. Veel pakuti: raiusid endil kehaliikmeid otsast ja viskasid neid (3), lambaluud, loomaluud, ohverdatud loomad, suvalised kondid, söök, viskasid teineteist, templivaremete kivitükid ja viigipuu oksad. 2 ei vastanud.

Kimäär oli tuldpurskav koletis, kelle tappis Bellerophon Pegasusel ja kes oli kokku pandud kolmest loomast. Millistest? 2 õiget annab 1 punkti.

Vastus: lõvi (17) pea, kitse keha, mao (13) saba. Õigeks loeti kõik mäletsevad sõralised: härg (4), lammas ja sokk. Soolovastus ja hulk 1-punkti-vastuseid. Veel pakuti kotkas (12), hobune (7), lohe (4), hunt (2), koer (2), skorpion (2), ahv, inimene, ja krokodill. 3 võistkonda pakkusid 2 looma.

Heraklese vägitegudest on tuntud eeskätt 12 tähtsaimat, kuid lisaks saatis ta korda palju teisigi kangelastegusid, neist esimese enne aastaseks saamist, kui ta veel hällis oli. Mis tegu see oli?

50%. Vastus: tappis 2 madu (5). Lugesin õigeks ka: tappis mao (10). 1 punkti andis: kägistas. Veel pakuti: lõhkus hälli (3), ajas veised lauta, hakkas rääkima, karjus kõvasti, päästis kellegi, sõi härja ära, tappis hüdra, tappis koera, tappis kükloobi ja tappis lõvi. 3 ei vastanud.

Kes oli see antiikmütoloogias Aiaie saarel elanud kaunis nõid? Tema isa oli päikesejumal Helios; tema ema oli okeaniid Klymene. Phaeton oli tema vend, Pasiphae tema õde. Koduloomadena pidas ta lõvisid ja hunte. Ta meelitas saarele maabunud Odysseuse maakuulajad oma majja ja moondas nad sigadeks. Hermeselt saadud võlurohu abil suutis Odysseus nõia võimule vastu seista ja sundis ta sead tagasi inimesteks muutma. See nimi on kasutusel ka Eestis naisenimena.

26%. Vastus: Kirke (7). Veel pakuti Helena (2), Edna, Eeva, Egle, Ella, Hilda, Kalypso, Krõõt, Laine, Laura, Leia, Piret, Rhea, Serena, Silvi, Tea, Vera ja Xena. 1 ei vastanud.

Piibel (keskmine 9%)

ÌJa Jehoova jumal istutas rohuaia Eedenisse päeva tõusmise poole ja pani sinna inimese, kelle ta oli valmistanud. Ja jõgi läks välja Eedenist seda rohuaeda kastma ja ta lahkus sealt ja sai neljaks haruks. Esimese nimi on Piison, see jookseb ümber kõige Havilamaa, kus kulda on. Ja selle maa kuld on hea, seal on pedolahi- ja karneoolikive. Ja teise jõe nimi on Kiihon, see jookseb ümber kõige Kuusimaa. Ja kolmanda jõe nimi on Hidekel, see voolab hommiku pool Assurimaad, ja neljas jõgi, see on Perat.ì 1. Moos. 2:10-14.
Missuguse tänapäeva riigi territooriumil asus paradiis? (75% tõenäosusega).

10%. Vastus: Türgi (3). Veel pakuti Iraak (14), Iraan (6), Iisrael (3), Egiptus, Etioopia, Gruusia, Hiina ja Süüria.

[Perat kannab tänapäeval peaaegu sama nime. See on Eufrat. Kuna Hidekel voolab hommiku ehk ida pool Assurimaad ehk Assüüriat, siis on see järelikult Tigris. Kuna Kuusimaal elavad neegrid, siis on Kuusimaa järelikult Etioopia, aga ümber kogu Etioopia jookseb Niilus. Piison kannab tänapäeval nime Araks. See suubub Kura jõkke, mis omakorda suubub Aserbaidaanis Kaspia merre. Kolm nimetatud jõgedest algavad suhteliselt lähestikku tänapäeva Türgi territooriumilt. Niilus loomulikult Türgist ei alga, seetõttu on küsimuses ka 75%).]

Kõigist vanemaks elas Metuusala: 969-aastaseks. Lõpuks sai tema aeg siiski otsa. Millesse Metuusala suri?

9%. Vastus: uppus (2) suure veeuputuse ajal. Pakuti ka vanadus (9), janu (2), nälg (2), üksindus (2), kukkus, kurbus, löödi pea maha, mao hammustus ja muutus kivikujuks.

Skandinaavia mütoloogia (keskmine 18%)

Ta oli Faurbauste (Faurbaut) ja Nali (Lauley) poeg. Oma kuju ja sugu võis ta suvaliselt muuta. Nii oli ta isaks kohutavale merekoletisele Midgårdsormile (Jörmungandr), hiidhundile Fenrisulvile (Fenrir) ja surmariigi valitsejannale Helile, aga emaks kaheksajalgsele lendavale hobusele Slejpnerile (Sleipnir). Karistuseks kuritegude eest vangistati ta 3 veskikivi sisse koopasse ja suur madu tilgutas oma mürki talle kogu aeg pähe.

8%. Vastus: Loki (2). Veel pakuti Thor (4), Odin, Oodin, Edda, põrgukoer ja troll. 13 ei vastanud.

Kes oli skandinaavia mütoloogias peajumal?

29%. Vastus: Odin (5). Veel pakuti Thor (9), Ahti ja Torma. 1 ei vastanud.

4 härjapõlvlast valmistasid Brisingegameni, kõigi aegade ilusaima ehte, keerdus raskest kullast kaelakee. Armastuse jumalanna Freja (Freyja) tahtis seda endale saada, aga härjapõlvlased polnud nõus seda müüma ühegi raha eest. Missugust tasu Freja Brisingegameni eest maksis?

18%. Vastus: magas iga härjapõlvlasega ühe öö (0). 2 punkti andsid: oli vahekorras (süütusega) [härjapõlvlased võisid tõesti süütud olla] ja maksis natuuras (musi näiteks). 1 punkti andis maksis armastusega (4). Pakuti ka: lõikas juuksed maha (2), tegi härjapõlvlased suureks, moondas end härjapõlvlaseks, eluga, hingega, naeratusega, pojaga, igavene armastus, otsis härjapõlvlastele armastuse, naised, surematusega [seda nad olid ennegi], härjapõlvlased said taevasse [seal olid nad juba ennegi], viljakus ja võluoad. 1 ei vastanud.

Kalevipoeg (keskmine 41%)

Teadupärast põlvnevad inimesed loomadest. Kalevipoeg põlvneb loomadest natuke rohkem kui teised inimesed. Milline loom oli Kalevipoja vanaema?

23%. Vastus: teder (5). Pakuti ka karu (8), kotkas (6), hirv, põder ja vares.

Siil andis Kalevipojale head nõu. Mida andis Kalevipoeg tasuks siilile?

59%. Vastus: Tüki kuuehõlma, millest siil sai endale kasuka (10). Veel pakuti mitte midagi (2), õuna (2), leiba ja vett, süüa ning äsas lauaga.

Ja lõpuks küsimus, mille esitasin Jüri kilvasarjas, kuhu koguneb Harjumaa paremik:

Ray Bradbury "Marsi kroonikad" (1950, eesti keeles sarjas "Mirabilia" 1974) räägib Marsi koloniseerimisest. Missugune tähelepanuväärne sündmus toimus "Marsi kroonikates" novembris 2005?

45%. Vastus: Maa hävis (3) ja tuumasõda (6). Samuti on õige: Marsi kolonisaatorid lahkusid Marsilt (2). 1 punkti andsid tuumaplahvatus (2) ja tagasi Maale. Veel pakuti: esimene inimene jõudis Marsile (5), Maa elanikud kolivad Marsile (2), Marss sai presidendi (2), esimese inimese sünd Marsil, Marss iseseisvus, Marsi taasasustamine, marslased tulid Maale ja mehitatud lend.