Teadusliku fantastika uurijad andsid TÜ teadurile maineka auhinna

Maailma vanim ja suurim teadusliku fantastika uurijaid koondav ühing SFRA (Science Fiction Research Association) määras ühe oma kahest aastaauhinnast Tartu ülikooli eesti kirjanduse teadurile Jaak Tombergile. Ajakirjas Science Fiction Studies ilmunud Tombergi essee „On the Double Vision of Realism and SF Estrangement in Gibson’s Bigend Trilogy“ hinnati eelmise aasta parimaks kriitiliseks artikliks. Tombergi sõnul on talle alati pakkunud huvi nii teadusliku fantastika võime mõtestada tehnoloogilist nüüdiskultuuri kui ka nüüdisrealistilike tekstide usutavus.

Võidu toonud artiklis analüüsis ta Kanada kirjaniku William Gibsoni kolmes viimases romaanis esitatud kultuurikirjeldusi. „Minu artikkel püüab analüüsida selle nüüdisaegse ühtelangevuse poeetilisi, filosoofilisi ja kultuuriteoreetilisi tingimusi. Lähtun hüpoteesist, et mida tehnoloogilisemaks ja tehniliselt intensiivsemaks muutub meie igapäevareaalsus, seda teaduslik-fantastilisemaks muutub kirjandustekst, mis seda tegelikkust püüab realistliku usutavusega kajastada,“ seletas teadur.

Elutöö auhinna panuse eest ulme- ja fantaasiakirjandusse sai kirjanik, kriitik ja õppejõud Joan Gordon.

Auhinnad antakse võitjatele üle maikuus USA-s Madisonis, SFRA aastakonverentsil. Tombergi artikkel ilmub täiendatud ja edasiarendatud kujul ka eesti keeles tema järgmises uurimuses „Kuidas täita soovi. Kirjandus ja utoopiline potentsiaal“.

Selles numbris