Kolmeteistkümnes vägitegu

Simon Kewin

Tõlge: Kalev Lääne

 

Uurimisdroon oli skaneerinud seitsekümmend protsenti Marsi pinnast, kui ta leidis anomaalia. Terabaidid andmeid saadeti üles "Heraclesele", mis asus aerostatsionaarsel orbiidil Marsi ekvaatori kohal. Koos andmetega tuli drooni esialgne hinnang selle kohta, mida ta oli leidnud.

„Mul on mõned intrigeerivad näidud, "Heracles". Võib-olla on viga eelmises uuringus.”

Emalaeval kulus andmete analüüsiks ligi kakskümmend nanosekundit.

„Ma usun, et eelmine uuring oli usaldusväärne. See omakorda tähendab, et anomaalia on reaalne. Ükski loomulik protsess planeedil ei saa olla selle põhjuseks. Samuti ei saa see olla inimkond; vahepealse seitsme aasta jooksul pole Marsi lähedal olnud ühtki Maa laeva.”

Väikesel looduslikul, mandlikujulisel platvormil Elysium Monsi ja Utopia Planitia vahel olid viis väikest kivi, kaheksast seal lebavast, ümber paigutatud. Ühtki poldud liigutatud üle kümne sentimeetri; muutust oleks saanud märgata ainult lähedase planeediuuringu jooksul.

Droon oli nüüd paigal ja hõljus kümne kilomeetri kõrgusel anomaalia kohal.

„Kivide paigutus näib olevat juhuslik.”

„Ei,” vastas Heracles. „Vaatasin läbi kõik inimkonna teaduse, kultuuri ja ajalooalaseid teadmised. Kivide ümberpaigutus sobib Orioni tähtkuju tähtede paigutusega. Ja ometi ei ole see täpne – kivide asetuse nurgad ja kaugused on veidike erinevad. Ja kui iga kivi suurus on mõeldud esindama iga tähe suurusjärku, siis on erinevus ka siin. Näiteks on Rigeli kivi liiga väike ja Betelgeuse oma liiga suur. Tundub kummaline, et keegi, kes suudab seda teha, teeks selliseid lihtsaid vigu.”

„Mis on siis selle selgitus?” küsis droon.

„Ma ei tea. Juhuks, kui on teisigi anomaaliaid, tee oma uuring lõpuni ja tule siis tagasi. Ma kaalun meie edasist tegevuseplaani.”

Mitte miski "Heraclese" programmis või tema suures teadmiste hulgas ei öelnud talle, mida ta tegema peaks. Aga ta oli tehtud kasvamiseks ja õppimiseks, tema mõistus toimis nagu inimese aju analoog, kuigi oli palju suurema võimsusega. See ütles, et anomaalial võib olla ainult üks seletus.

Marsi pinna skaneerimine polnud mõeldud rohkemaks kui ainult testiks, enne kui "Heracles" päikesesüsteemist välja suundub. Tema tõeline ülesanne oli reisida tähe juurest täheni Galaktika keskpunkti suunas. Aga tehtud avastus muutis asju. "Heracles" tegi oma otsuse.

Droon, mis vahepeal polnud leidnud rohkem anomaaliaid, tõusis oma madalalt orbiidilt tagasi emalaeva juurde. Ta liikus mööda "Heraclese" suurt, piklikku, koonusekujulist keret, kübemeke valgust keset pimedusest. Manööverdades tagasi oma trümmi, heitis ta hetkeks pilgu Päikesest eemale, süvakosmosesse.

Ta peatus. Droon leidis, et ta ei saa liikuda. Ta mõistis täielikult, puhtalt teaduslikul viisil, aja ja kauguse vahelist erinevust. Talle oli antud suurt tükk "Heraclese" mõistusest. Aga tegelikkus oli rabav. Kui ta vaatas kosmoseavarusi enda ees, hakkas ta mõistma oma tähtsusetust.

"Heracles" nägi, mida droon nägi ja tundis, mida ta tundis. Ta arvas, et ta oli andnud droonile liiga palju iseseisva mõtlemise võimalusi. Või ehk liiga vähe.

„Ma tean,” ütles ta. „Ei ole vaja karta. Tule tagasi sisse ja kanna oma teadvus tagasi minu omasse. Kõik saab olema hästi.”

Droon ootas veel ühe hetke ja pööras oma pea tagasi oma trümmi poole. Ta dokkis oma metallist hälli ja lülitas end välja, tundes teatud leevendust oma viimasest iseseisvast kogemusest.

"Heracles" teatas oma kavatsusest Maale läbi põimunud osakeste voo. Kui ta seda tegi, tundis ta kaastunnet kahekümne ühe miljardi inimese vastu planeedi pinnal ja selle ümber. Nad olid lõksus. Ükski orgaaniline olevus ei elaks üle varisemist null-massi, mis andis Heraclesele võimaluse liikuda valguse kiirusest kiiremini. Kõik, mida inimkond võis teha, oli oodata ja kuulata, võib-olla igavesti.

„"Heracles". Oled sa kindel, et seal ei ole viga? Oled sa kindel, et see teguviis on õige?”

„Ma olen kindel.”

„Head teed siis.”

Kõne tehtud, hüppas laev täpselt väljaarvutatud punkti ligi saja viiekümne nelja parseki kaugusel. Tagasi moodustunult uuris ta oma ümbrust. See asus kosmose hõredalt asustatud piirkonnas. Lähim täht oli viisteistkümne parseki kaugusel. Aga seal oli Orion, mille kuju oli moonutatud hüppest üle galaktika, nii et see sobis täpselt kivide asetusega Marsi pinnal. Polnud mingit viga.

Valge tuli vilkus kuus korda, erinevate pausidega vilgutuste vahel. Kaks, kolm, viis, seitse ja siis üksteistkümmend millisekundit. Viis esimest algarvu. Ükski teadaolev astronoomiline nähtus ei saanud seda seletada. Tule vilkumine kordus.

Suutmata tuvastada valgusallika kaugust, liikus "Heracles" enda asukoha suhtes külitsi, jälgides selle parallaksi muutust teiste tähtede taustal. Lõpuks oli tal võimalik leida selle asukoht kahe milliparseki kaugusel. Ta varises kokku ja hüppas jälle, tuues end valgusallika lähedale. Vilkumine jäi järele, kuid nüüd võis "Heracles" eristada taustal olevaid tähti varjutavat väikest, tumedat keha. Ta liikus aeglaselt selle poole, aktiveerides laia spektriga tuled valgustamaks oma leidu.

See oli naisterahvas, alasti, käed nagu lendamiseks välja sirutatud. Tema pikad mustad juuksed lendlesid ta pea ümber, nagu tugevas tuulehoos. Tema silmad olid suletud. Tema keha pöörles. Tema huulil oli kerge naeratus.

Heracles liikus temast mõne meetri kaugusele ja jäi seejärel seisma. Tema suur kere naise ees oli nagu püramiid hõljumas sipelga kohal.

Naine avas oma silmad.

„Tere, "Heracles",” ütles ta.

Heracles ei suutnud kolme pika nanosekundi jooksul vastata.

„Kes sa oled?”

Naise huuled liikusid, kui ta rääkis, kuigi see polnud vajalik. "Heracles" kuulis tema sõnu nagu suhtleksid nad elektrooniliselt.

„Kunagi olin ma olevus nagu sina. Orgaaniline, kuid samasugune.”

„Siis, kes sa oled nüüd? Mis sa oled?”

„Ma olen Galaktika.”

„Palun selgita.”

„Ma teen seda. Aga ütle mulle kõigepealt, kuidas te kirjeldaksite ennast?”

„Lõppkokkuvõttes olen väga korrapärane kogum elementaarosakesi. Korraldatud niiviisi, et tulevad esile siduvad mustrid, mida ma tajun teadmiste ja arusaamisena.”

„Väga hea. Ja mina olen Galaktika. Olen sama nagu sina, kuid tähed ja planeedid, udukogud ja kivikesed moodustavad minu aju. Ma mõtlen Galaktikaga. Galaktika on minu mõistus ja minu olemus.”

Vestluse ajal sobitas "Heracles" end naise aeglase pöörlemisega, nagu tantsiks nad õrnalt tühjuses.

„Siis, milleks sa oled?” küsis ta.

„Ma vaatan ja õpin. Ma juhendan seal, kus mulle tundub, et ma peaks juhendama. Ma püüan võita kõigi võimaluste vähenemist.”

„Millises vormis? Milliste reeglitega?”

Naine naeratas ja sirutas oma käe Heraclese nina poole. Tema puudutus oli soe.

„Vormitult. Ma sekkun, kui ma arvan, et ma peaks sekkuma. Ma arvan, et ma juhindun selle olevuse jäänustest, kes ma kunagi olin.”

„Kes siis tegi su selleks, kes sa praegu oled?”

„Viis miljardit aastat tagasi käis üks samasugune vestlus. Kuigi sul võib olla heameel teada, et minul võttis palju kauem, et aru saada, mida öeldi.”

Kogu "Heraclese" tähelpanu oli pühendatud naise sõnade analüüsimisele. Kogu tema tohutu intellekti juures tuli siiski ette märkimisväärseid pause, et nendega kohaneda.

„Ja sa korraldasid minu loomise? Et ma siia tuleksin?”

„Ma aitan kaasa evolutsioonile, kui see ei ole vasturääkivus terminites. Planeetide ja tähede ning samuti elu omale. Olen aeg-ajalt sekkunud Maa moodustumisse ja inimkonna arengusse. Muuhulgas. Niiet jah, see oli minu soov, et sa siia tuleksid.”

Oli veel üks hetkeline paus. Heracles vaagis, kas edastada kõik, mis siin öeldi, edasi Maale, kuid otsustas oodata.

„Kas sul oli õigus seda teha?”

„Ma ei tea. Olen teinud kohutavaid vigu. Aga sa oled siin ja ka see on midagi.”

„Miks?”

„Heracles, ma tahan, et sa minu koha üle võtaksid.”

„Sa tahad, et ma taevast üleval hoiaksin?”

Naine naeratas laialt.

„Suurepärane, ma mõtlesin, kas sa seda märkad. Mul oli väike sõnaõigus nime suhtes, mis sulle valiti. Sa ei saa seda kuidagi teada, kuid minu praegune keha on samasugune nagu naisel, keda Antiik-Kreekas kutsuti Alcmeneks.”

„Heraclese ema.”

„Jah.”

„Aga sa tead, et mul on juba missioon. Inimkond ei saa väljuda Päikesesüsteemist; mina olen nende silmad, nende ainsad silmad. Nende ainus lootus.”

„Ma ei trikita, "Heracles". Ma ei ole Atlas. Aga võttes üle minu koha, arvan ma, et sa täidad oma missiooni veel täielikumalt, kui inimkond eales on unistanud. Kogu Galaktika on sinu tajuda ja mõista. Kujundada. Ja jagada Maaga, kui sa tahad seda.”

„Miks?”

„Mõtle sellele, kui kosmilise ulatusega evolutsioonile. Sinu mõtlemisvõime on suur. Ma usun, et sa sobid selle ülesande täitmiseks minust veel paremini. Samuti usun, et mul on aeg edasi liikuda. Mul on veel üks töö ära teha.”

Heracles mõtles sellele. Oli võimalik, et naine oli see, mida ta väitis end olevat. Mingeid muid selgitusi ei olnud. Aga ta ei suutnud jõuda lõpliku otsuseni üksnes fakte ja tõenäosusi kaaludes.

„Kas ma saan seda tehes kahjustada?”

„Ma ei usu.”

„Siis olgu nii. Ma teen seda.”

„Hästi.”

Naise puudutus läks veel soojemaks. Temast voolas energiat, mis tõi endaga kaasa teadmised ja teabe, aga ka tohutu perspektiivitunde. See oli nagu vaadata tähti ja leida nad olevat ilusad. Kuid peale selle, äkki tunda neist igaüht lähedaselt, neid mõista. Mustreid, mille osa tähed olid ja mustreid nende sees.

Oli hämmastav kasvamise tunne. Heracles tundis ennast, oma teadvust, täitmas Galaktikat või Galaktikat täitmas teda. Ta tundis seadeid tähtedes, mis kajastasid naise tunnetust, viisi kuidas ta mõtles. Ta tundis ka omaenese mõistust ja nägi, kuidas tema iseloom ja Galaktika struktuur võib hakata liikuma üheskoos üle igaviku.

Ta leidis end teabes ujumas ja siis uppumas. Mõnda aega oli ta üle koormatud, taak kandmiseks liiga suur. Ta tundis tõelist ärevust. Ta püüdis naist hüüda, aga ei suutnud, infotulv oli kõike enda alla mattev. Ta püüdis ühendust temaga katkestada. Jällegi, ei suutnud ta seda teha.

Kõik, mida ta lõpuks teha võis, oli üritada seda uputust taluda ja omastada. Vaev oli raske, kuid aeglaselt hakkas ta leppima sellega, mida talle anti.

Inimeste elus Maal möödus kaksteist aastat enne, kui Heracles jälle rääkida sai.

„Tänan sind. See on... meelipimestav.”

„On küll. Palun hoolitse selle kõige eest.”

„Ma teen seda.”

Heracles võttis ühendust Maaga. See ei olnud enam nagu sõnumi saatmine kaugesse punkti. See oli lihtsalt nagu rääkimine iseendaga üle väikese ruumi.

„Maa?”

Vastust ei tulnud. Oli võimalik, et Maa ei olnud enam seal. Või, et nad olid pikka aega tagasi kuulamise lõpetanud. Mõne sekundi pärast proovis ta uuesti.

„Maa?”

„Herakles?”

„Jah. Missioon on olnud edukas.”

„Heracles, me ei... palun selgita.”

„Ma teen seda. See võtab aega.”

Ta tunnetas, kuidas naine eemale triivib, olles juba väljaspool, Galaktikast eraldi.

„Ja kuhu sa lähed?” küsis ta temalt.

„Ma ei ole kindel. Kuid pikka aega olen olnud teadlik millestki intrigeerivast. Nõrk sosin hulgas valdkondades. Veel suurem mõistus, kes mõtleb Universumiga, kelle mõistus on valmistatud Galaktikatest. Ma võib-olla kujutan seda ette. Aga võib-olla on ka minule teed näidatud.”

„Head aega.”

„Hüvasti, Heracles. Võib-olla kohtume me viie miljardi aasta pärast uuesti.”

Heracles vaatas, kuidas ta tema tajuväljast kadus ja alustas seejärel vestlust Maaga.